24 de gener 2014

Estudi productiu i sanitari de la vostra explotació apícola


Sota aquest títol us presento un projecte que es va començar a parlar el passat 2013, i de fet alguns abellaires s’hi van apuntar, tot i que la cosa no va acabar d’arrencar i rutllar. Potser alguns de vosaltres heu assistit a alguna de les meves últimes xerrades, on he presentat a grans trets els objectius d’aquest estudi.

Aquest estudi vol fer una recollida de dades de les vostres explotacions apícoles, i d’aquesta forma crear una base de dades que ens permeti valorar el nivell productiu i sanitari de la vostra explotació, així com a nivell global de tota la nostra associació.

A partir dels resultats, jo com a veterinari, us proporcionaré uns resultats estadístics tot valorant el rendiment productiu i sanitari de les arnes escollides, tenint d’aquesta forma, una informació molt vàlida a l’hora de seleccionar arnes per a la seva futura multiplicació (eixams i reines).

Els abellaires que hi estiguin interessats, rebran una base de dades Excel (en format paper i digital) on en les fileres horitzontals hi figuraran les arnes escollides per l’apicultor, totes elles enumerades amb el seu codi de identificació. En les columnes verticals hi trobareu tot un conjunt de paràmetres productius i sanitaris que l’abellaire haurà de recollir de les seves abelles. Aquestes tasques es troben repartides al llarg de les diferents estacions de l’any. Per a més detall de quines són aquestes feines i quan s’hauran de realitzar, us he elaborat un dossier explicatiu.

Qualsevol abellaire s’hi pot acollir, amb més o menys arnes, és totalment voluntari ... com a veterinari només us demano que sigueu complidors i feu les lectures i les recollides de mostres que us demano. Prefereixo que destineu a l’estudi un grup petit d’arnes i sigueu curosos i treballeu bé a que us comprometeu a fer‐ne moltes i l’estudi sigui us desastre per la seva escassa fiabilitat.

Crec que vosaltres heu d’estar convençuts que aquest estudi us pot ser útil, i comptareu amb el meu seguiment durant tot l’any, per resoldre qualsevol dubte que es presenti durant el seu desenvolupament.

La meva feina té lògicament un petit cost, excepte per aquells abellaires que ja van contractat aquesta feina l’any 2013. Si em feu arribar el nombre d’arnes que voleu estudiar, jo us faré un ràpid i econòmic pressupost.

Per qualsevol dubte, estic a la vostra disposició tot utilitzant la meva bústia sanitària dels abellaires: abellaires@apicesteve.cat o el meu telèfon particular 677029675

Veterinari: Esteve Miràngels i Feixas

Foto: runamukacres.com