30 d’abril 2012

29 d’abril 2012

28 d’abril 2012

LES ABELLES S'APROFITEN DE LA PROMISCUÏTAT DE LA REINA

Els científics es pregunten la raó per la qual la reina de les abelles és tan promíscua, en comparació amb d'altres insectes socials. El fet de que la reina s'aparelli amb molts mascles durant els seus vols nupcials tindria per objectiu millorar l'estat sanitari del rusc.


27 d’abril 2012

EN DEFENSA DE LAS ABEJAS, FIRMA!!!

En silencio, y por todo el planeta,miles de millones de abejas están muriendo mientras nuestros cultivos y alimentos están en riesgo. Pero si Bayer dejase de vender un tipo específico de pesticidas, las podríamos salvar de su extinción

Los pesticidas están matando abejas y amenazando el suministro de nuestros alimentos.En las próximas horas, los accionistas de Bayer, el mayor fabricante de productos químicos, podrían alcanzar un acuerdo para detener esta producción tóxica. La gran presión pública les ha obligado a debatir esto en su reunión anual de accionistas. Ahora aseguremos de que voten para ponerle fin a los pesticidas y para ayudar a salvar a las abejas. 

Firma esta urgente petición:
 

EL DIAGNÒSTIC DE L’AL•LÈRGIA A LA PICADA D’ABELLA

En el diagnòstic de l’al·lèrgia a picades d’abella la història clínica és fonamental. Existeixen proves al·lergològiques específiques per confirmar el diagnòstic però si l’al·lergòleg no disposa d’una bona història clínica aquestes no seran d’utilitat i poden donar lloc a errors diagnòstics.

Servei d’Al·lergologia. 
Althaia. Xarxa Assistencial Universitària de Manresa.
Comitè d’Al·lèrgia a Himenòpters de la SCAIC.

26 d’abril 2012

UN PESTICIDA COMÚN, CULPABLE DE MATAR A LAS ABEJAS

La desaparición masiva de cientos de millones de abejas en todo el mundo preocupa a los científicos desde hace años. El número de estos insectos ha disminuido de forma desmesurada, una crisis que llaman el problema del colapso de las colonias (CCD, por sus siglas en inglés) y cuyo origen todavía no ha sido resuelto. Ahora, dos investigaciones, un británica y otra francesa, publicadas en la revista Science, señalan que un pesticida ampliamente utilizado para proteger los cultivos puede ser el causante de esta trágica desaparición. Según los investigadores, el plaguicida desorienta a estos insectos hasta el punto de que son incapaces de regresar a su colmena, reduce el tamaño de las colonias y hace desaparecer a las reinas.

25 d’abril 2012

TIMOL: LA OTRA CARA DE ESTE TRATAMIENTO “NATURAL”

Los tratamientos orgánicos para varroa son útiles y necesarios...pero también tienen efectos adversos para las abejas, el apicultor y la miel

¡ cuidado con el timol !

El timol, 5-metil-2-(1-metiletil) fenol, es un antioxidante fenólico de origen vegetal autorizado en apicultura ecológica para el tratamiento de la varroosis e incluido en el grupo de los denominados aceites esenciales. Se encuentra de forma natural en muchas plantas, sobre todo de la familia de las labiadas: albahaca, tomillo, salvia, orégano, ajedrea, menta, melisa...

Sin embargo, el timol no es una “golosina” inocua que encanta a las abejas, a pesar de su autorización y uso en manejo orgánico. Tampoco el apicultor y la miel están a salvo de sus efectos adversos.


24 d’abril 2012

HONEY BEES: A HISTORY


Long known as the angels of agriculture, honey bees have received global attention due to losses attributed to a combination of factors: Colony Collapse Disorder, mites, deforestation and industrial agriculture. Honey bees provide pollination for crops, orchards and flowers; honey and wax for cosmetics, food and medicinal-religious objects; and inspiration to artists, architects and scientists.  

Conegudes des de fa temps com els àngels de l'agricultura, les abelles de la mel han rebut últimament una atenció mundial a causa de les pèrdues atribuïdes a una combinació de factors: el síndrome del desabellament, els àcars, la desforestació i l'agricultura industrial. Les abelles de la mel són les responsables de gran part de la pol·linització dels cultius, horts i flors. Per contra la mel i la cera són utilitzats en els cosmètics, alimentació, medicina i per celebracions religioses, essent font d'inspiració per a artistes, arquitectes i científics.

22 d’abril 2012

UN PROBLEMA ECOLÓGICO Y ECONÓMICO

La desaparición de las abejas en todo el mundo: un problema ecológico y económico


¿Debe preocuparnos la desaparición de las abejas? La respuesta es sí, y no solo porque sea un factor desestabilizador a nivel ecológico, sino porque también tiene su incidencia en la economía. La situación es mucho más grave que quedarse sin miel: la mayoría de los alimentos que consumimos, o muchas plantas que ofrecen servicios esenciales en los ecosistemas, no serían posibles sin la polinización de estos insectos. Insecticidas, productos químicos nocivos, hongos, parásitos, contaminación del aire o cambio climático son algunos de los factores que están acelerando este proceso, tal y como señalan desde Consumer.


21 d’abril 2012

LES ABELLES S'AUTOMEDIQUEN DAVANT DE DETERMINADES MALALTIES

Una investigació de la Universitat de Carolina del Nord demostra que les abelles de mel són capaces d'automedicar-se quan la colònia està infectada amb un fong perjudicial, aportant al rusc una major quantitat de resines vegetals antifúngics per protegir-se d'aquest patogen.

"La colònia està disposada a gastar més energia i esforç de les seves obreres per tal de recollir aquestes resines," diu el Dr Michael Simone-Finstrom, un becari de recerca postdoctoral al Departament de Carolina del Nord i autor principal d'un article que descriu la investigació. "Així que, clarament aquest comportament s'ha desenvolupat pel fet que el benefici per a la colònia superi el cost energètic que representa".


20 d’abril 2012

LA VESPA VELUTINA HA ARRIBAT A L'ALT EMPORDÀ

Un apicultor que té instal·lats ruscos d'abelles en una zona entre Rabós i Vilamaniscle, a l'Alt Empordà, va capturar divendres passat un exemplar reina de la vespa asiàtica, una espècie invasora molt agressiva que és una autèntica amenaça per les abelles, deixant els ruscos despoblats. És la primera vegada que es captura una mare d'aquesta espècie a Catalunya. "És un insecte impressionant", explica Jordi Abel, que no va tenir dubtes quan la va veure, ja que des de l'any passat els productors de mel gironins estan en estat d'alerta després que es confirmés la seva entrada des de la frontera francesa, un fet que es temien des de feia temps i que els ha obligat a col·locar trampes per aturar-la.

EL MAL DE MAIG

El mal de maig és una malaltia molt desconeguda i que té moltes causes i totes elles molt poc clares. En el procés les abelles pateixen un desequilibri entre la quantitat de larves presents a la colònia i el nombre d’abelles mainaderes disponibles. Aquest fenomen condiciona la feina d'aquestes obreres i es veuen obligades a ingerir grans quantitats de pol•len per poder satisfer totes les larves que s’estan desenvolupant. Aquest excés de pol•len pot acumular-se a l’intestí, provocant una mena d’empatx que pot arribar a ser tòxic per a l’abella.

19 d’abril 2012

COAG DENUNCIA LOS PERJUICIOS DE LOS TRANSGÉNICOS EN LA APICULTURA

La Coordinadora de Organizaciones de Agricultores y Ganaderos (COAG) ha denunciado que los apicultores españoles se ven perjudicados por el cultivo de transgénicos en España, que provoca la reducción de los precios de la miel nacional y costes adicionales. En un comunicado, COAG ha criticado la lentitud de las instituciones comunitarias para legislar sobre el tema, que los operadores comerciales aprovechan "para imponer precios a la baja y exigir análisis de miel libre de Organismos Genéticamente Modificados (OGMs) sin que haya normativa al respecto". Ante esta situación, ha solicitado al Ministerio de Agricultura una reunión urgente para buscar soluciones "a este grave problema de mercado que no tiene nada que ver con la calidad y seguridad de nuestros productos".

Article de Agroinformación.com

18 d’abril 2012

APICULTURAURBANA.COM

Produir mel a les ciutats, tot i semblar una cosa “fora de lloc”, a molts països d'arreu del món, com el Regne Unit, Alemanya, Estats Units o fins i tot a Espanya, cada vegada s'està introduint més aquesta nova modalitat, com una alternativa a l'apicultura tradicional i accessible a gairebé tothom.

Problemàtica

Com ha passat amb altres activitats agrícoles (per exemple la viticultura) d'una banda s'han solucionat problemes tradicionals i de l'altra per efecte de la globalització n'han aparegut de nous.

En les abelles els problemes més importants reentment introduïs són la varroasi, la síndrome del despoblament dels ruscos i l'aparició de la vespa depredadora asiàtica. També és recent, però més fàcilment control·lable, les mortalitats d'abelles causada per alguns productes fitosanitaris.
Està demostrat que el nombre d'abelles arreu del món disminueix any rere any, i que malauradament encara no s'ha determinat quina es la causa d'aquest fet.

17 d’abril 2012

ATUREM EUROVEGAS - SALVEM EL DELTA DEL LLOBREGAT

Us fem arribar el manifest de l’ADPA (Agrupació de Defensa del Parc Agrari del Baix Llobregat). Per adherir-vos només heu d’enviar un correu electrònic a adpadelbaixllobregat@gmail.com indicant, “Sí, vull adherir-m’hi” i, si així ho desitgeu i formeu part d’un col·lectiu o una empresa, també ens podeu fer arribar els vostres logos. Gràcies per fer-ne difusió!
 
“Oblidar com cavar la terra i com cuidar el sòl és oblidar-nos de nosaltres mateixos.”

Mahatma Gandhi

16 d’abril 2012

ANATOMY OF THE HONEY BEE


Aquest no és només un llibre de referència tècnica sobre l'anatomia de les abelles. És molt més que això, doncs podríem considerar‐lo un tractat d'entomologia, amb aportacions i discussions dels fonaments de l'embriologia, el desenvolupament i la metamorfosi de les formes immadures, així com l'anatomia de l’abella de la mel. Dins de cada capítol s'aborda la temàtica anatòmica des d’un punt de vista evolutiu, sense deixar mai de banda el seu horitzó de referència que són els artròpodes i més enllà, de manera molt especial l'abella.

El llenguatge del llibre és planer i pot ser llegit directament sense feixugues explicacions, un autèntic plaer, on l’autor ens acompanya en aquest examen complet d'un insecte: com es desenvolupa, com creix i com funciona.


Autor: R.E. Snodgrass
Comstock Book
1985

Biblioteca Apicesteve.cat

15 d’abril 2012

BIENVENIDOS A LA RED APOLO

Un proyecto de accion y sensibilizacion sobre una de las problematicas ambientales mas actuales, relevantes y, posiblemente, la mas olvidado de todas: la desaparicion progresiva de los agentes biologicos encargados de llevar a cabo un proceso fundamental para el mantenimiento de la vida en La Tierra, la polinización.

El Proyecto APOLO se ha realizado mediante la financiación de la Fundación Biodiversidad, en su convocatoria 2010

Accés a la web de Red Apolo

14 d’abril 2012

EL SILENCIO DE LAS ABEJAS


El equilibrio entre las abejas plantas y otros organismos vivos, conseguido a lo largo de miles de años de evolución se está rompiendo cada vez más de forma alarmante. Las funciones de las abejas en el equilibrio ecológico son desconocidos por la mayoría. Mas del 80% de las abejas melíferas están desapareciendo, la pesadilla que se ha iniciado en Estados Unidos se está trasladando a otros lugares del mundo como en Europa, Los científicos predicen que esta puede ser la advertencia más peligrosa de un colapso ecológico global masivo. Detrás de los causantes de los desastres ecológicos sanitarios, tenemos siempre a la gente comerciante -que no se muestra en este documental- de las multinacionales, inversionistas, financieros que buscando siempre los 'beneficios' no piensan en las consecuencias, pues cuando hay consecuencias como en este caso evidentes lo único y que siempre hace la industria productora de transgénicos. agroquímicos, agroalimentaria, etc, es buscar o inventar -como se ve en el documental- 'soluciones tecnológicas' para continuar con su sistema obsoleto que viene destruyendo al planeta y a la vida en si.

13 d’abril 2012

LA APITOXINA, UN COMPLEMENTO VÁLIDO PARA LA APICULTURA


La Apitoxina dejó de ser una palabra extraña entre los productores de la zona de Hersilia y Ceres, para convertirse en sinónimo de valor agregado. A través de un trabajo de capacitación entre técnicos de la Asociación para el Desarrollo Regional y referentes apícolas de la zona se lleva delante un plan de agregado de valor a la actividad apícola, con la producción de apitoxina.

12 d’abril 2012

COM COMENÇAR EN APICULTURA ECOLÒGICA

Cada vegada hi ha més interès en l'apicultura ecològica, sobretot per part de petits i mitjans apicultors. Els primers la volen practicar per autoconsum i els segons com a complement d'altres activitats. A uns i altres dediquem aquest article, pensat i redactat per a aquelles persones que vulguin iniciar-se en l'apicultura des de zero i fer-ne un maneig ecològic. 

El que aquí exposaré no és més que el fruit de la pròpia experiència i de l'experiència recollida d'altres apicultors. Esperem que serveixi per aplanar el camí, a vegades ple d'incerteses, d'aquells que comencen. Encara que algunes de les observacions que fem semblin òbvies, no per això deixen de ser importants a l'hora de plantejar-nos "com començar".

11 d’abril 2012

POLEN TRANSGÉNICO Y ABEJAS, MUNDOS INCOMPATIBLES

En la Unión Europea no está autorizada la presencia de transgénicos en la miel y el polen para consumo humano, a no ser que en la etiqueta indique “producido a partir de organismos modificados genéticamente”. Pero la interpretación de esta normativa ha sido puesta en cuestión en Alemania y por extensión, en toda la Unión Europea.
 
En un comunicado del 1 de septiembre, Amigos de la Tierra nos informaba del inminente fallo del  Tribunal Europeo de Justicia, previsto para el 6 de septiembre, en relación a la miel de un apicultor alemán contaminada con polen transgénico de Maiz Mon-810 (Ver DOCE 24 de 30.01.2010, p.28).

10 d’abril 2012

ABELLA


El poble d’Abella està situat a la vora esquerra de la Ribera, enlairat entre els 60 i els 140 m damunt del corrent. La seva distribució és curiosa ja que les cases es troben escalonades a redós de la Serra de Sant Bernabé, distribuïdes en quatre grups de cases disposats de manera irregular, lleugerament separats uns dels altre. Al nucli central d’Abella destaca l’Església de Santa Llúcia, d’origen romànic del S. XII, però ja ha estat, fins a l’actualitat, reformada moltes vegades. Des d’Abella i avançant per un camí sense asfaltar s’arriba a la Collada Verda tota enherbada, travessada per la carretera de Pardines. En aquest punt es connecta amb l’altra Vall del Ripollès, la Vall de Ribes de Freser. Entre el poble d’Abella i la collada verda es poden apreciar les restes del que fa anys van ser les mines d’Antimoni d’Abella, que com la resta de la Comarca ja no s’exploten, però havien estat actives. Actualment en queda com a testimoni les entrades de les mines, a les quals per qüestions de seguretat no és aconsellable entrar-hi.

09 d’abril 2012

EL MÓN FANTÀSTIC DE LES ABELLES


El proper dissabte dia 14 d'abril a Lloc-Alou (Vall de Bianya) es durà a terme una xerrada divulgativa sobre el món de les abelles. La conferència està programada per a les 6 de la tarda a l'antic local de Ca la Nàsia i serà desenvolupada pel veterinari d'abelles Esteve Miràngels i Feixas.

A continuació, el prestigiós cuiner Pep Nogué, ens deleitarà amb una xerrada sobre la gastronomia de la mel i acompanyarà les seves explicacions amb una projecció audiovisual.

Aprofitant la trobada, els assistents podran gaudir de l'exposició d'estris apícoles, així com la degustació de les diferents tipologies de mels.

08 d’abril 2012

S.O.S. ABEJAS


Las abejas son indispensables para la vida en el planeta. Porque no solo producen miel, sino que también constituyen una gigantesca y sacrificada mano de obra a nivel mundial, encargada de polinizar el 90% de las plantas que sembramos (se encargan de polinizar plantas y cultivos cuyo valor estimado supera los 40 mil millones de dólares, cada año). 

Si no hacemos algo por salvar a las abejas, podríamos terminar perdiendo también los frutos secos, muchas verduras y vegetales, las nueces, y el algodón.

En los últimos años, hemos visto una rápida y preocupante disminución en las poblaciones de abejas a nivel global. Algunas especies ya han desaparecido, y de otras apenas queda el 4% de la población original.

07 d’abril 2012

LAS ABEJAS, NUESTRAS ALIADAS

 Primavera en el campo e incesante trabajo de las abejas, que abandonan sus colmenas durante más tiempo que meses atrás, para trabajar en el campo, principalmente polinizando.

Si trasladamos e interpretamos cada una de las tareas de las abejas al terreno de la salud, podemos decir a grandes rasgos que las abejas nos cuidan, sanando nuestras carencias y deficiencias, y blindando nuestra salud para evitar enfermedades a posteriori.

05 d’abril 2012

LA VIDA DE LA ABEJA

La abeja pertenece a la familia de los himenópteros , (del griego himen = membrana), insectos de alas translúcidas y membranosas, como la avispa y la hormiga. Vive en todas partes del mundo, salvo en las regiones donde el invierno es demasiado frío. Existen numerosas especies de abejas, pero la que lamamos abeja de miel lleva el nombre científico de Apis melífica (o Apis melífera).  

03 d’abril 2012

INSECTES POL•LINITZADORS


La pol·linització és el procés mitjançant el qual es transfereixen grans de pol·len des de la part masculina de la planta, fins a la part femenina o carpel; a partir del qual la planta produeix llavors per a reproduir-se. Aquest procés pot ser produït amb l’ajut de diferents factors externs. La pol·linització induïda per insectes és anomenada entomòfila. 

02 d’abril 2012

LA AVISPA ASIÁTICA DEVORA MÁS DE 2000 COLMENAS EN GUIPUZKOA

Bajo la tierra guipuzcoana o las cortezas de árboles hay miles de avispas reinas esperando a que la primavera les devuelva su actividad. Entre ellas se encuentran las de la especie asiática Vespa velutina, que durante los últimos años ha extendido su población en toda Gipuzkoa, después de que en Francia se detectasen las primeras colonias provenientes de un mercante proveniente de China.
 
Desde entonces, este destructivo insecto ha devorado las abejas de más de 2.000 colmenas situadas en Gipuzkoa, según el cálculo realizado por el presidente de la asociación de apicultores del Bidasoa, Iñaki Bengoetxea, quien agrega que los cerca de 600 productores de miel han perdido una media de cuatro enjambres en los últimos tiempos. 

01 d’abril 2012

APICESTEVE.CAT


Des de principis d'any estic treballant en una nova web que millori la meva activitat divulgativa i veterinària. A dia d'avui us puc dir que el tronc principal ja funciona i tinc desplegades totes les seves branques. Ara només toca omplir les àrees temàtiques dels múltiples continguts que em giren pel cap i així satisfer les meves ganes de comunicar i millorar el coneixement de les abelles. Us convido doncs a visitar-me i com no a rebre suggeriments i propostes a fi de millorar-ne l'estructura i continguts. Gràcies a tots per la vostra fidelitat i compromís amb aquest diari apícola on també col·laboro. Salut i força a tots!