06 de maig 2011

APICULTORS ECOLÒGICS

Des de finals de l’any 2010 existeix a Catalunya una nova associació d’apicultors, un col·lectiu de persones que reneguen dels principis de l’apicultura convencional, i que creuen que un altre tipus d’apicultura és possible en el nostre país, són els Apicultors Ecològics Associats (AEA).

Farà dos mesos, quan per primer cop, vaig conèixer un apicultor integrant d’aquesta nova associació d’apicultors, els anomenats apicultors ecològics. Personalment tenia molt d’interès en conèixer el perquè de la seva creació i quins projectes de futur s’havien plantejat.

La creació d’Ecolluita ha estat marcada sempre per la seva independència, fugint dels canals informatius dominats per les associacions convencionals, autèntics limitadors de la llibertat d’expressió i que practiquen un integrisme radical enfront de qualsevol iniciativa que porti inclosa la paraula ecologia.

És aquest fet el que em va estimular a investigar sobre aquest nou col·lectiu i entendre quines motivacions reals els havia portat a crear una nova associació. Ara farà una setmana, vaig tenir el privilegi de poder llegir la introducció de l'esborrany de programa sanitari de l’AEA, per gentilesa del nostre veterinari col·laborador, l’Esteve Miràngels, i la meva sorpresa va ser molt gran, doncs per primer cop, es donava la importància que es mereixia a l’abella, quedant en un segon pla l’apicultor.

Des d’aquest espai, defensarem sempre l’ecologia, i buscarem persones amb ganes d’explicar coses, amb esperit constructiu i amb la voluntat ferma de donar protagonisme a aquests petits insectes que ens meravellen. És per això que em va deixar molt esperançat la lectura que vaig fer d'aquest pròleg, doncs allí, per primer cop en molts anys, vaig redescobrir el ramanticisme i la passió que requereix l’art de tenir cura de les abelles. L’apicultor, segons el meu entendre, ja feia massa temps, era un personatge fred, sense trempera, ofegat per un fer i desfer de les coses sense volta, i amb un pessimisme global atiat per aquells que creuen que això de guanyar-se la vida amb les abelles és patrimoni d’uns pocs.

Per fi, avui, us puc comunicar que veig el final del túnel, i que existeixen persones que tenen la voluntat ferma de canviar el curs de la història de l’apicultura del nostre país. Per primer cop, en molts anys, m’animo a mi mateix i a tots aquells que, posseeidors d’una petita explotació apícola i que mantenen viva la flama de l’amor per la natura i les abelles, s’animin a reforçar aquest col·lectiu d’apicultors. Només junts, amb uns líders honestos i compromesos, l’ecologia triomfarà, i les abelles seran, i mai ho haurien d’haver deixat d’estar, les protagonistes.

Us convido en els propers dies, a la lectura d’aquesta introducció del programa sanitari dels AEA, repartit en tres entregues, doncs els protagonistes són tres: les abelles, les flors i els apicultors.

Moltes gràcies a tots

Autor: Manel Garcia – Editor i periodista